SKOVEN SYNGER

En børneforestilling der foregår i Nystrup plantage i Thy nationalpark.


Det særlige ved forestillingen er at børnene føres rundt, på en udvalgt rute, hvor forskellige scener udspiller sig.

Det er en blanding af en historiefortællende natur og kulturoplevelse.


Forestillingen en fri fortolkning af mordet på Jes Kalf. En storbonde fra området i 1500-tallet, der bliver slået ihjel af fæstebønder. Den er både informativ, humoristisk og spændende. Også for de voksne.


Skuespillere: Kristine Nørgaard og Mathilde Euseblus

Dramatiker og instruktør: Laura Madsen

Lyd: Frederik Eberhardt

Assistenter/byggere: Cecilie Nielsen, Frederik Eberhardt, Morten Kold


www.thyteater.dk

Se fotodokumentationen på den færdige forestilling

OM AFSÆTTET OG OPBYGNINGEN

Det er første gang jeg, som scenograf, arbejder i det åbne rum i naturen. Det har været en lærerig proces at konstruere billeder ind i en natur der i sig selv har et stort og smukt udtryk. Størrelsesforholdet i uderummet og en synlig farveholdning var fra starten et fokuspunkt. Samtidig fulgte der hensyn, der inkluderer at området er fredet.

Vi måtte altså ikke fjerne eller tilføje noget der ændrede naturen. Materialerne skulle kunne tåle regn og blæst og de enkelte elementer til scenerne skulle kunne fragtes igennem skoven, uden at være for tunge eller store.

Vi var enige om forestillingens rute inden ideudviklingen gik igang. Det betød at de enkelte scenografiske udtryk var stærkt inspireret af det valgte område af naturen.

NEDENSTÅENDE ER EN GENNEMGANG AF KOSTUMER OG SCENOGRAFI

KOSTUMERNE

Guide A`s (Mathilde) kostume skulle udtrykke en form for middelalderbeklædning.

Som karakter er hun nøjeregnende, perfektionist og regelret


Guide B`s (Kristine) Kostume skulle udtrykke en form for pipi-lignende frækhed med henvisning til middelalderbeklædning og nutid. Som karakter er hun opfindsom,

fantasifuld og meget aktiv.


HESTEN - Er lavet i aluminium og båndjern. Udtrykket stammer fra nogle heste jeg designede til forestillingen Mesteren og Margarita for mange år siden. En enkelt fandtes stadigvæk.

En ny skabelon blev udviklet i pap og de to nye heste blev genskabt i en lidt mindre og mere brugbar størrelse.

Seletøjet til skuespillerne krævede nogle forsøg, inden vi havde et færdigt produkt, der kunne på og aftages i et snuptag.

De skulle samtidig være stabile på skuespillerne under løb og ved andre store bevægelser.


GUIDEKORSET - Kom aldrig kom i  brug. Det viste sig at være for besværligt at håndtere under transporten imellem scenerne.


Korset er lavet at træ og epoxystøbte cirkler med indstøbte guldmønter.


Farvemæssigt hænger det sammen med mindekorset.


MINDEKORSET sc. 2 - Tager afsæt i sværdet og skjoldet.

Farven skal tiltrække publikum fra lang afstand, for at skabe en retningsbestemt nysgerrighed.

FUGLESKRÆMSEL - JES KALF sc. 3 - Vi vidste på forhånd at den åbne eng skulle være scenen for drabet. Frederik designede en overbevisende lyd fra et ridderslag der var meget billedskabende. Vi manglede bare Jes Kalf. Et fugleskræmsel var ikke helt unaturligt for den åbne eng. Det endte med en enkelt konstruktion af genbrugstøj fra kostumelageret og en effekt med at begge hænder kunne hugges af.

Se videoen om forestillingens visuelle udtryk

NYSTRUP - DEN GAMLE HAVE sc. 7 - Består af indsamlede døde grene fra området og indkøbte rafter, der blev kalket hvide for at få et spøgelsesagtigt udtryk. Scenen blev konstrueret på stedet.

TRÆET HVOR HESTENE SKAL HVILE SIG - ELLER STALDEN VED HAVNEN sc. 8 - Består af kasserede skibstrosser, hentet i Hanstholm. Tove og fortøjringer går igen i både stalden og i havnen, der er næste stop i fortællingen.  Udvalgte knob og stik blev bundet på teatret af de tykke trosser og blev senere hejst op i kæmpegranen. Alle trosserne blev malet med neonmaling for at skabe en stærk kontrast til træet. Endeligt blev hø-net og fortøjringstove, til hestene, monteret.

FLUGTEN TIL NORGE OVER HAVET I SKOVENS STORE HUL sc. 9 - På vejen til hullet oplever publikum røg der dukker op fra hullet som en en form for dis. Båden til flugten var et stort ønske på et tidligt tidspunkt i udviklingsfasen, og jagten på en brugt robåd, der var lille nok til at kunne være i teatrets bil og let nok til at blive båret igennem skoven, gik igang. Båden blev autolakeret for at ramme den ønskede gule farve, der kunne lyse op i hullet. De to flag blev designet for at kunne skabe en dramatisk sejlads på det åbne hav.

FORSIDEforside.html
 

GRAVKRANSEN OG KRANIET PÅ GRAVHØJEN sc. 10 -  Kransen blev etableret af kunstige blomster på et net/træ- skellet der kunne løftes af og på.

Vi ønskede at kraniet skulle ligge delvis begravet i sand for at binde døden sammen med sandflugten. Sandet som var monteret i en bakke, skjulte en kasse med en højtalere til musikken, der var placeret under bakken. Kraniet var i overstørrelse for at understrege det usandsynlige i at Jes Kalf`s kranie var lavet i guld.